Search This Blog

Wednesday, March 23, 2016

1. Merenunglah dan Bersyukurlah

Setiap manusia seharusnya selalu mengingati nikmat yang Allah kurniakan kepada anda. Kerana nikmat-Nya telah meliputi dari hujung rambut hingga ke bawah kedua telapak kaki, kesihatan badan, keamanan negara, hutan belantara, udara dan air, serta masih banyak lagi lainnya adalah nikmat yang telah diberikan Allah kepada anda.

.........sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya...... (Ibrahim: 34)

      Demikian besar nikmat Allah yang telah dianugerahkan kepada anda. Dunia ini, beserta yang ada di dalamnya telah diciptakan Allah untuk anda, tetapi anda tidak pernah menyedarinya, anda menguasai kehidupan, tetapi tidak pernah mengetahuinya.

......Dia telah memberikan nikmat-nikmat-Nya secara sempurna kepada kalian, baik zahir mahupun batin..... (Luqman: 20)

     Anda telah diberi sepasang mata, satu lidah, dua bibr, dua tangan dan dua kaki.

Maka nikmat Tuhan kalian yang manakah yang layak anda dustakan? (Ar-Rahman: 13)

      Apakah anda mengira bahawa, berjalan dengan kedua kaki itu merupakan sesuatu yang biasa, padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kaki? Apakah anda mengira bahawa berdiri tegak di atas kedua betis itu merupakan sesuatu yang mudah, padahal masih banyak manusia lain yang kehilangan kedua betisnya? Apakah anda merasai nikmatnya tidur dengan memejamkan kedua mata, sementara masih banyak manusia lain yang tidak dapat tidur kerana sakit yang menanggungnya? Pernahkah anda merasa nista ketika anda dapat menjamu makanan yang lazat dan minuman yang sejuk, sementara masih ramai orang lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka deritai?

       Renungkanlah! Betapa besarnya fungsi pendengaran, di mana Allah menjauhkan anda dari ketulian; penglihatan anda akan terhindar dari kebutaan; dab ingatlah kulit anda yang cantik yang terhindar dari penyakit gatal dan kudis. Perhatikanlah juga fungsi otak anda! Allah telah memberikan kesihatan akal sehingga terhindar dari kegilaan yang menghinakan. Apakah anda ingin menggantikan mata anda dengan emas sebesar gunung Uhuhd? Inginkah anda menjual pendengaran anda seharga perak satu bukit? Apakah anda mahu membli istana-istana yang menjulang tinggi dengan lidah anda, namun anda bisu? Apakah anda mahu menukar kedua tangan anda dengan butiran-butiran permata dan berlian, tetapi tangan anda kudung?

        Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tiada terhitung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayangnya anda tidak menyedarinya, bahkan anda hidup dalam ketidakpastian dan terperangkap dalam kesedihan, padahal anda masih memiliki roti yang segar untuk disantap, air yang segar untuk diteguk, dapat tidur dengan nyenyak, dan kesihatan anda yang stabil.

        Anda seringkali memikirkan sesuatu yang telah hilang, sehingga anda lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan anda. Anda merasa sedih kerana kekurangan material, padahal anda masih memiliki kunci kebahagiaan, memiliki setompok kebaikan, kenikmatan, dan masih banyak yang lainnya. Oleh kerana itu, renungkanlah dan bersyukurlah.

Pada diri kalian juga terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah. Apakah kalian tidak memperhatikannya? (Adz-Dzariyat: 21)

       Lihatlah diri anda, keluarga, tempat tinggal, pekerjaan, kesihatan, sahabat, dan dunia sekililing anda. Dan janganlah termasuk di dalam golongan:

Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal dari Allah, tetapi mereka mengingkarinya..... (An-Nahl: 83)



"La Tahzan"
~Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni~

Monday, March 21, 2016

Themes Purple Tahun Ini

Assalamualaikum, baru td shj bru design theme purple. al maklumla cuti. hahaha. :P pagi2 nie LoL gamer tk on lagi, tmbahan pula hari ini kan skolah dan org bekerja. So, depa tk on lagi la.. tetiba terinpirasi nak buat warna purple, warna hijau, pink, dan biru dah. apa kata kita buat warna purple. 

Pada pendapat hampa, acee.. haha.. pada pendapat korang la kan, cantik tk theme baru nie, komen la, jgn kutuk, cuma memberi idea yg lebih bernas dan dlm kemampuan sy. :) Komen jgn tk komen.

Sunday, March 20, 2016

Malam Citra Budi UniKL

            Assalamualaikum, beberapa minggu lepas telah diadakan majlis graduasi bagi FiST UniKL KMKu bertempatkan di Kelab Golf Kulim. Rasa mcm sekejap sahaja masa berlalu padahal dalam sehari ada 24 jam. Hari tu merupakan hari yg bersejarah bagi kami krn 2 sem kami menghabiskan masa bersama-sama. Sy ingin mengucapkan jutaan terima kasih bt cg yg bnyak membantu dan mendidik kami walaupun kami ni banyak kerenah. Assignment yg bt pun 50% je, haha.. yg lain harap cg redhakan.

        Majlis bermula sebaik shaja team2 atasan datang, dlm 15 mins selepas wktu Maghrib. Makanan dy, pergh, sedap. haha.. tambah 2 kali.. kami datang awal dlm 6.15 manakala pelajar yg lain nak bt persembahan dtg awal lagi.. sebelum tu ada quiz kimia. okla.. nak lepaskan tension bljar kimia pagi tu. mmg hari tu semua pelajar bergaya dan hebat2 belaka including me. haha.. :P Majlis ending dlm kul 10.15.. Selama stdy kt kmku ni mcm ngan, eh bljar apa ya kat sini . hahaha... :P pagi p kelas, ptg balik, malam men fon, tido, hahaha.. nak kata lenggan ja hidup kt sini :D





    Semoga perjalanan kamu berada dalam hidayah dan rahmat Allah. Sekian, terima kasih :)

Friday, March 4, 2016

Result SPM 2015

Sekalung tahniah diucapkan kepada adik sy, dikna, Aina kerana resultnya yg cemerlang baru-baru ini. Walaupun resultnya tidak mencapai target, cukuplah resultnya mendahului abangnya. HAHA.. 
Usaha yang diteran selama 2 tahun sudah mendapat hasil. Bersyukur kepada Allah SWT, kerana rezeki yg tidak disangka-sangka dapat kami merasai. Nanti makin sunyi la rumah, dikna nak masuk u dah.. Uni yg dia nak p pun tercungap-cungap, tpi lebih elok daripada abg dia. hahaa... In sha Allah berjaya di dunia dan di akhirat. :)